Leon Antoni
Barański
Malarz, scenograf, grafik
Leon Antoni Barański (ur. 18 stycznia 1943 w Bukareszcie, zm. 9 czerwca 2019 w Bielawie) był polskim artystą plastykiem, grafikiem, malarzem oraz scenografem. Co więcej, przez wiele lat pozostawał aktywnym członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, dlatego jego działalność obejmowała różne dziedziny sztuki i łączyła tradycję z eksperymentalnymi poszukiwaniami.
Tworzył plakaty, druki, programy i katalogi kulturalno–teatralne, a ponadto zajmował się projektowaniem obiektów przestrzennych – zarówno wolnostojących, jak i dekoracyjnych. Dzięki temu mógł harmonijnie łączyć sztukę użytkową z twórczością o charakterze wizualnym, co z kolei pozwalało jego dziełom funkcjonować w różnych kontekstach artystycznych oraz trafiać do szerokiego grona odbiorców.

O Mnie
Leon Antoni Barański
– artysta
Edukacja i początki twótczości
Ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (1962–1969). Był związany zarówno z Krakowem, jak i z niewielkim górskim miastem – Bielawą. Już w tym okresie rozwijał różnorodne zainteresowania artystyczne, a jednocześnie eksperymentował w wielu dziedzinach sztuki.
Malarstwo, grafika i scenografia
Szczególne miejsce w jego twórczości zajmowało malarstwo, grafika oraz projektowanie scenografii i obiektów przestrzennych – zarówno wolnostojących, jak i dekoracyjnych. Współpracował między innymi z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem Gong 2, Teatrem Lalki i Aktora im. Hansa Christiana Andersena oraz z Teatrem Ludowym w Krakowie. Ponadto pracował z Teatrem Stu, Teatrem im. Juliusza Osterwy w Gorzowie, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrem Polskim w Szczecinie i Teatrem im. Juliusza Słowackiego. W rezultacie zrealizował około 50 scenografii teatralnych, co pozwoliło mu zdobyć bogate doświadczenie w pracy z różnymi zespołami artystycznymi.
Wystawy i działalność artystyczna
Był autorem i współautorem wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych, obejmujących grafikę, malarstwo i plakaty. Jego prace zdobywały liczne nagrody, medale, dyplomy oraz listy gratulacyjne. Co więcej, w 1969 roku został przyjęty w poczet członków rzeczywistych Okręgu Wrocławskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, co potwierdziło jego uznanie w środowisku artystycznym.
Galerie i grupy twórcze
W 1971 roku założył Galerię Kwarantanna, którą prowadził do 1975 roku w Dzierżoniowie, a następnie w latach 1979–1980 w Bielawie. Ponadto w 1972 roku był współzałożycielem grupy plastycznej POZA. Dzięki tym inicjatywom promował młodych artystów oraz nowe kierunki w sztuce.
Stypendia i odznaczenia
W 1976 roku został stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. Już wcześniej, w 1974 roku, odznaczono go medalem „Zasłużony Działacz Kultury”. Dzięki temu jego wkład w rozwój sztuki i kultury został oficjalnie doceniony.
Projektowanie przestrzeni
Był również projektantem architektury wnętrz. Jako autor aranżacji przestrzennej – obejmującej światło i dźwięk – przygotował projekt „Scenografia–Warsztat”, który został zaprezentowany w Biurze Wystaw Artystycznych w Lublinie w 1972 roku. Dwumiesięczna ekspozycja ukazywała jego eksperymentalne podejście, ponieważ łączyło sztukę z przestrzenią, a jednocześnie tworzyło nowe doświadczenia odbiorcze dla widza.
Wybrane realizacje
Artysta był także autorem wielu cykli, wśród których znalazły się między innymi:
-
aluminiowe obiekty i reliefy (28 sztuk, 1973–1976),
-
obiekty „Biała Rzeźba” – cykl Biały François Villon (1969–1976),
-
malarskie reliefowe epitafia – cykl Dell’arte w czerni (1970–1981),
-
obiekty–„przedmioty” mobilnego teatru – Galeria Kwarantanna (1969–1986),
-
ekspozycje typu environment – cykl Kurtyny (Teatr Galeria Kwarantanna, 1970–1989),
-
cykl kompozycji graficznych i malarskich EDEN (1966–1989),
-
cykl rysunków i grafik Szkoła Błaznów (1960–1989).


Prace Artysty
Leon Antoni Barański
– Galerii Versus – wybrana kolekcja
Osiągnięcia
Leon Antoni Barański
– wystawy, nagrody, wyróżnienia
Nagrody
- 1964 – III nagroda za grafikę „Oświęcimską”, Kraków
- 1965–1971 – główne nagrody za scenografie do spektakli teatru „GONG 2” na festiwalach teatralnych w Gdańsku, Gliwicach, Łodzi, Lublinie, Wrocławiu i Krakowie
- 1967–1971 – główne nagrody „Boga Deszczu” (zespołowo i indywidualnie) na festiwalach w Łodzi za inscenizacje plastyczne i scenografie teatru „GONG 2”
- 1969 – Grand Prix MELPOMENA 69’ – Festiwal Kultury w Krakowie, za inscenizację plastyczną i scenografię do spektaklu „Trismus” St. Grochowiaka oraz happening – spektakl antywojenny
- 1970 – medal Zrzeszenia Studentów Polskich za krzewienie kultury teatru
- 1971 – nagroda w Łagowie
- 1972 – Złota Odznaka Uniwersytetu im. M. Skłodowskiej–Curie w Lublinie
- 1972 – dyplom „Zasłużony dla Uniwersytetu im. M. Skłodowskiej–Curie”
- 1974 – odznaka „Zasłużony Twórca Kultury” przyznana przez Ministra Kultury i Sztuki
- 1976 – roczne stypendium artystyczne Ministerstwa Kultury i Sztuki
Opracowani dla telewizji
Artysta przygotowywał również projekty scenograficzne dla telewizji. Wśród nich znalazły się między innymi:
-
„Alicja w krainie czarów” L. Carrolla (prapremiera polska) – we współpracy z Teatrem Lalki i Aktora im. J. Ch. Andersena w Lublinie. Spektakl został zarejestrowany i wyemitowany przez TV Łódź w 1971 roku (zapis barwny). Dzięki temu artysta po raz pierwszy zaistniał szerzej w medium telewizyjnym, a jego prace dotarły do szerszej publiczności.
-
„Mutter Courage” B. Brechta – inscenizacja plastyczna spektaklu antywojennego w Teatrze Polskim w Szczecinie. Emisja odbyła się w ramach Teatru Poniedziałkowego w 1983 roku (zapis barwny). Tym samym twórca podkreślił swoje zaangażowanie w sztukę o wyraźnym przesłaniu społecznym i pokazał, jak teatr może funkcjonować w różnych kontekstach medialnych.
Publikacje i recenzje
Recenzje, omówienia, zdjęcia ze spektakli oraz reprodukcje prac artysty ukazywały się regularnie w prasie polskiej i zagranicznej. Ponadto publikacje te dokumentowały rozwój twórczy artysty i wpływały na rosnące zainteresowanie jego dorobkiem. Wśród wydawnictw i czasopism znalazły się między innymi:
-
tygodniki: Przekrój, Życie Literackie, Student, Kamena, ITD, Teatr,
-
miesięczniki: Dialog, Polska, La Theatre en Pologne,
-
pisma regionalne: Sztandar Ludu, Kurier Lubelski, Gazeta Robotnicza, Litery (Gdańsk),
-
wydawnictwa i czasopisma zagraniczne, m.in. Teatr Młodych (Praga) oraz Le Republicain (1969).
Dzięki obecności w tak różnorodnych mediach jego twórczość zyskała znaczący zasięg, a recenzje i publikacje nie tylko dokumentowały rozwój artysty, lecz także potwierdzały zainteresowanie jego dziełami w kraju i za granicą.
Wystawy indywidualne:
Grafika i malarstwo
-
Klub „Pod Jaszczurami”, Kraków, 1965.
Scenografia, grafika i plakat
-
Prezentacje czterokrotne na festiwalach Wiosna Teatralna, Lublin, 1966–1972.
-
„Przestrzeń teatralna”, Lublin, 1966.
-
Teatr Regio, Parma (Włochy), 1968.
-
Teatr w Sopocie, 1970.
-
„Scenografia – warsztat” (inscenizacja przestrzeni: światło, muzyka), Biuro Wystaw Artystycznych, Lublin, 1971–1972 (grudzień–marzec).
-
Projekty filmowe – cykl „Eden”, Dom Kultury „Bieltex”, Bielawa, 1973.
Malarstwo i projekty przestrzenne
-
„Obiekty mobilne”, Nancy (Francja) oraz Austria, 1969.
-
„Formy przestrzenne” (projekty), Galeria Kwarantanna, Dzierżoniów, 1973.
-
„Groteska, humoreska w rysunku”, klub NOT, Bielawa, 1973.
-
Scenografia, rysunek, grafika, malarstwo (reliefy aluminiowe), Galeria Kwarantanna, Dzierżoniów, 1973–1975.
-
Grafika i rysunek, Dni Literatury, Dzierżoniów, 1973–1974.
-
Scenografia, klub NOT, Bielawa, 1974.
-
„Pejzaż”, Dom Kultury, Bielawa, 1974.
-
Grafika i rysunek, ZDK „Bieltex”, 1975.
-
Scenografia, grafika i plakat, Muzeum Okręgowe, Gorzów Wielkopolski, 1978.
Stałe ekspozycje
-
Aluminiowe reliefy, fabryka Wrzecion, Jodłownik.
-
Galeria „BB” – Wrocław, „Reliefy szklane”, 7 VI – 20 XII, 2012–2013.